Horacio Silva, artista resident de l’OUV 2020

26/03/2020 Orfeó

Horacio Silva, pintor i professor catedràtic a la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València, després d’una primera etapa d’iniciació adscrita a una mena d’expressionisme matèric i colorista, desenvolupa un realisme minuciós, gairebé fotogràfic, pròxim a l’hiperrealisme , a què atorga accents surreals i intencions crítiques, entre la ironia i el sarcasme, la qual cosa l’emparenta amb cert tipus de pintura preocupada per les qüestions socials. És un període en què es manifesta com a dominador precoç de tècniques molt elaborades amb resultats bastants perfeccionistes. L’excel·lent factura dels seus quadres li va permetre accedir a l’mercat internacional, sempre atent a aquest tipus de produccions.

Durant tota una dècada, des de principis dels setanta, la seva pintura es va acollir a aquesta mena de “hiperrealisme màgic”, ab que va ser denominada per alguns crítics. El 1981, l’artista duu a terme una forta ruptura, motivada, potser, pel desig de moure en una plàstica més alliberada. Va canviar tota la seva concepció pictòrica: Horacio Silva s’iniciava amb un altre llenguatge, molt diferent a què ens havia acostumat; un llenguatge d’accent expressionista, on el gest i el moviment adquirien tota la seva dimensió protagonista, amb evocacions dels universos cubistes i futuristes. D’un cromatisme auster i de tons freds, va passar a una explosió colorista de gamma més càlida. Des de llavors no ha cessat en l’obstinació, amb una formulació innovadora.