Festival Ensems

Homenatge a Iannis Xenakis

Idmen B (1985) Iannis Xenakis (1922 – 2001) 13’

Persephassa (1969) Iannis Xenakis (1922 – 2001) 30’

Idmen B (1985), per a sextet de percussió i cor mixt, està construït sobre els textos de la Teogonia d’Hesíode, un dels autors més importants del segle VIII a. C. El contrast entre els clústers vocals i la pulsió del sextet reforça l’atmosfera dramàtica de l’obra, dividida en tres moviments on el compositor agafa fragments de les paraules d’Hesíode i les posa en veu del cor.

Persephassa (1969) va ser un encàrrec per a la primera edició del Shiraz Arts Festival, per a ser interpretada a l’aire lliure amb cada un dels percussionistes al peu de les columnes del palau de Darios el Gran, a les runes de Persèpolis, Iran. L’obra és un punt de referència en el procés d’exploració de la dimensió cinètica del so. Obsessionat per la interioritat del so, a Terretektorh(1966) i Nomos gamma (1968), Xenakis començà a disposar els músics a l’entorn del públic, una translació del punt d’escolta que permet el joc amb l’espai com a paràmetre compositiu, explotant la pulsió, el timbre i l’espacialització, situant a l’audiència al centre de l’experiència còsmica i visceral de la seua música.

«Persephassa, nom arcaic de Persèfone o Kore, deessa del renaixement de la natura en la primavera, dona de Plutó»
(Iannis Xenakis, 1969)

Carles Salvador, percussió